Pages - Menu

Meh Sape2 Nk Suh Saya Follow Blog , Letak Link Blog Kat Sini Yer :)

Pengikut Blog

Khamis, 28 Julai 2011

RAMADAN AL-MUBARAK

Allhamdulilah , syukur ke hadirat illahi kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat lagi saya mengupdatekan blog ni. Nampaknya tinggal 3 hari sahaja lagi nak menyambut bulan yang penuh berkat iaitu Bulan RAMADAN AL-MUBARAK. Tidak sabar rasanya nak menghadapi bulan yang penuh banyak pahala yang diberikan dan pada bulan ini lah juga syaitan2 akan diikat.

Puasa,sudah semestinya dalam pikiran kita,kita memikirkan juadah puasa,bazar ramadan,sahur dan tak lupa juga solat terawih.

JUADAH PUASA :: heehehe..sebut jer pasal juadah untuk berbuka ,pasti la menjadi tumpuan.Ye la, bila time bulan PUASA ni semua nak pelahap , padahal makan ckit jer, yang banyaknya minum air . tapi disebabkan nafsu yang serekah (jahatnya ayat) semua pakat main nak beli jer..nak yang tu la , nak yang ni la..hahaha..macam2..Bercakap mengenai juadah puasa, tentu korang ad makanan favourite tersendiri kan semasa nak berbuka , bagi aku fav. time bulan puasa utk dijadikan dish for berbuka ialah lauk ayam percik merah, somtam , dan x lupa juga ikan pari sekali dengan sambal belacan..perghhhh..sedap ooooo (meleleh air liur aku bila bercakap mengenai makanan nih terutama ckp pasal sambal belacan) dan air lak..aku just nk air yang biasa jer...senang nak minum..dan kuih pulak..aku suka kiuh akok dan onde-onde.. :)) aku suka giler kuih nih....like2...

BAZAR RAMADAN :: hahaha..setiap pelusuk dunia termasuk negara Malaysia pasti ad bazar Ramadan atau dikenali kat kelate Pasar Ramadan . Kat sini la ramai orang membeli belah makanan yntuk dijadikan juadah untuk berbuka nanti. Kat sini la manusia2 yang tamak akan nampak keadaannya..mana xnya..semua nak beli..kalu leh..setiap gerai kena beli..hahaah..ingat jangan membazir sangat..Allah tidak suka :)) selalunya Bazar Ramadan ni buka seawal kul 3ptg hingga 8 malam..so ramai la yang lepas2 keje trus singgah bazar Ramadan utk beli makanan tuk berbuka dan ad juga masak sendiri kat umah

SAHUR :: hahaah..ni la perkara yang paling rumit skit nak bangun time bulan puasa , ye la Sahur saper la nak makan pagi2 sangat , so lebih baik tidur, tapi bagi aku,aku akan tetap bersahur kerana ia adalah sunat so kita ikut. Sahur selalunya mengikut keadaan tempat dan waktu imsak pula ialah waktu xleh nk makan maknanya waktu dah dkt nak subuh.selalunya waktu sahur bagi SABAH dan SARAWAK lagi awal kerana keadaan mereka laen ckit dri Semenanjung Malaysia. So masa ni la susah nak kejutkan utk bersahur kerana sedap melayan mimpi. Bagi aku bersahur untuk mengalas perut untuk ita berpuasa satu hari :))

SOLAT SUNAT TERAWIH :: solat sunat ini tiada dalam bulan laen, hanya dalam bulan Ramadan sahaja. oleh itu banyak ganjaran dan pahala kepada sesiapa yang mengerjakan solat sunat terawih ni kat kg korang. aku kekadang pergi kekadang x..t aku akan update pasal ganjaran dan pahala setiap malam solat sunat terawih :))

okeylah, memandangkan dah nak dekat puasa, aku nak mohon maaf kepada semua kengkawan dan shabat handai, jika aku ad tersilap bicara selama ni , aku nak mintak maaf banyak2, semoga ramadan kali ini lebih bermakna untuk kita semua :))

Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Negara Pelawat Blog


free counters